neděle 9. října 2016

Přečteno: Leviatan - Scott Westerfeld


Už delší dobu jsem měla v úmyslu si přečíst nějakou steampunkovou knihu. Steampunk mě zajímá pár let, ale k literatuře jsem se v tomto žánru ještě nedostala (pokud nepočítám Vernea). Do rukou se mi dostala série Leviatan a já se do ní někdy začátkem srpna pustila. Co myslíte, jak to dopadlo?

Informace o knize TADY!

Steampunk v knize mě prostě lákal a zajímal, takže jsem byla docela ochotná zkusit i YA napsané v tomto žánru. To, že je první díl naprosto vyprodaný a zbytek série už se také neshání úplně jednoduše,  to přece musí něco znamenat, no ne? 

Příběh nás zavádí do alternativního roku 1914, kdy se nad Evropou začínají stahovat válečná mračna a je jen otázkou času než krvavý konflikt začne. Dějovou linku sledujeme z pohledu dvou osob. Jednou je mladý šlechtic Alexander Habsburský a tou druhou mladá angličanka Deryn Sharp, která se hlásí do královského letectva v převleku za Dylana.

Velice mě zaujalo, že kniha částečně stojí na reálných základech. Některé události se opravdu staly a část z nich se udála přesně tak, jak autor popisuje. Což mě přivádí k myšlence - tahle kniha je opravdu velmi popisná a tak nějak tuším, že ne všem to může sednou. Na jedné straně hracího pole stojí britští Darwinovci, kteří různě kombinují DNA a "staví" si tak nové tvory jejich protějšky jsou rakouští Industriálové, kteří naopak montují takové stroje, které předběhly i naši dobu. Představte si třeba dvou a vícenohé kráčecí obrněné stroje, které nápadně připomínají svojí výbavou naše tanky. Jenže místo na pásech se opravdu pohybují na nohách jako pavouci! Autor věnuje velkou část rozsahu knihy právě nejrůznějším popisům, jak která věc funguje. Mně osobně právě tohle přišlo velmi zajímavé, ale jde o to, že mi všechna ta ozubená kolečka prostě odjakživa baví. V rámci technologií Darwinovců jde spíše o biopunk, ale i to neznamená, že by mě Leviatan a jeho houfy bojových zvířat snad nudily. Ani náhodou!

Celá zápletka poměrně rychle ubíhá i přes veškeré popisné části. Svým způsobem je předvídatelná, ale to většina podobných knih. Mile mě překvapilo, že ačkoliv je kniha pro čtenáře od deseti let, nepřipadala jsem si při jejím čtení nějak hloupě. Autor se nesnaží čtenáře shazovat neustálým vysvětlováním sebemenších elementárních věcí, které průměrně bystré stvoření zná nebo dokáže vydedukovat.




Pár informací o knize:
Autor: Scott Westerfeld
Název: Leviatan
Originální název: Leviathan (vydáno 2009)
Překlad: Lumír Mikulka (vydáno 2011)
Počet stran: 448
Nakladatelství: Knižní klub

Moje hodnocení:
Tohle je jedna z mála knih, která se dá označit jako YA a já ji chválím. Primárně to samozřejmě YA není. Před lety, kdy "žánr" YA neexistoval, nebo se alespoň toto označení v našich zeměpisných podmínkách nevyskytovalo, by to prostě bylo fantasy/sci-fi pro mladší publikum. A opravdu, tohle je kniha, kterou si užije desetiletý kluk stejně jako dvacetileté děvče, které baví steampunk.
Postavy jsou poměrně zajímavé, dokonce jsem si našla i své oblíbence a je tu jedno naprosto dokonalé psisko, takže palec nahoru. Jednotliví hrdinové se chovají konzistentně a docela logicky, jsou vzhledem k okolnostem chytří a opravdu docela fajn. Dějová linka mě zajala a hned se pouštím do pokračování, protože prostě potřebuju vědět, co se bude dít (a to je u mě vážně co říct!).
Další věc, kterou bych chtěla pochválit, je grafická úprava. Obálka je vážně povedená a co víc - tahle knížka má naprosto geniální ilustrace! Po vzhledové stránce je tahle kniha skutečně povedená.
Jak jsem zmiňovala už výše - jsem nadšená, že se autor opřel o některé reálné události a následně v doslovu vysvětluje, které to byly a jak proběhly v "našem" světě. Je vidět, že studium reálií k napsání steampunku rozhodně nepodcenil a toho si vážím. Po dočtení série Leviatan, bych možná zauvažovala nad některou z jeho dalších knih. Ty sice nejsou už tak chválené, alespoň bych dostala nějaký parádní materiál pro krásný, nablýskaný hejt.
Čtení mi trvalo sice mimořádně dlouho (téměř dva měsíce), ale rozhodně to nebylo způsobeno stylem knihy, ale spíše mojí zapomnětlivou hlavou a poměrně velkým časovým vytížením během konce prázdnin a začátku září. Knihu s klidným svědomím doporučuji všem fanouškům kvalitního a neotřelého sci-fi/fantasy (protože někde uprostřed stojí právě steampunk).

Jednou větou: Burácení kráčecích strojů a živé vzducholodě, tohle ještě mnohé další!

Čtyři a půl losa z pěti!

Mimochodem, přátelé, pokud byste uvažovali o prodeji téhle knihy, popřípadě znáte někoho, kdo by měl podobný úmysl, tak budu velmi ráda, když mě kontaktujete. Neplatím sice zlatem, ale o tuhle knížku mám velký zájem a dokážu ji náležitě ocenit. Děkuji! 

Žádné komentáře:

Okomentovat